Riadenie a optimalizácia procesov
Cieľom členenia a analýzy procesov je identifikovať, definovať, riadiť a kontrolovať procesy tak, aby sa zabezpečila efektívna transformácia vstupov na výstupy pri minimálnej spotrebe zdrojov.
Preto rozvíjame tie procesy, ktoré majú hlavný vplyv na požiadavky zákazníka a tvoria pridanú hodnotu resp. zhodnocujú vstupy.
Procesy, ktoré nepridávajú na hodnote, ale sú len podporou pre zhodnocujúce procesy, budeme minimalizovať.
Analýza procesu nám následne ukáže aj procesy, ktoré netvoria hodnotu, nepodporujú zhodnocovanie vstupov a sú pre organizáciu buď úplne zbytočné alebo dokonca znehodnocujú vstupy a nasadené zdroje. Takéto procesy musíme minimalizovať resp. úplne vylúčiť.


Príklad:
Koľko nás stojí nekvalita resp. vysoké ppm (Quality parts per million) ?
Ročná výrobná kapacita závodu: 300 000 áut
Počet dielov v 1 aute: 20 000
Počet kritických parametrov na jednom diely: 10
Ak je stanovená cieľová hodnota ppm 64 (Cpk = 1,33), znamená to že každé vyrobené auto bude mať v priemere minimálne jednu výrobnú chybu, jeden kritický parameter mimo toleranciu.
Pri ppm 1 (Cpk = 1,67) bude v priemere z výrobnej linky schádzať 20 % automobilov, ktoré budú mať aspoň 1 kritický parameter mimo toleranciu (NOK).
Pri ppm 2 vyrába závod dve hodiny iba zmätky – 120 ks (120 parametrov mimo toleranciu).
Indexy spôsobilosti výrobných procesov
Indexy spôsobilosti výrobných procesov slúžia na hodnotenie spôsobilosti a spoľahlivosti technologických procesov.
Jedným z najpoužívanejších indexov je (tzv. index prvej generácie) Cp (Capability Process). Predstavuje pomer povolenej tolerancie k skutočne dosiahnutej odchýlke resp. rozptylu:
Okrem indexu Cp (ktorý má mnohé obmedzenia použitia) sa bežne používajú indexy tzv. druhej – Cpk, Cpm (tzv. Taguchiho index spôsobilosti) – resp. tretej generácie – Cpmk